Ma is élő és alkotó zenész életéről szóló színdarabot bemutatni merész vállalkozás. Különösen akkor, ha egy olyan lázadó zenekarról van szó, mint a Beatrice. A vasfüggöny mögött korántsem volt egyszerű dolog punk- vagy rockzenével eljutni a közönséghez, ám Nagy Ferónak sikerült az, ami akkoriban keveseknek. Voltak mélypontok, változtak az együttes tagjai, de Feró és a babos kendő maradt, sőt átvészelte a rendszerváltást is. Az Újszínház darabjáról Nagy Feróval és az őt színpadon megformáló Kurkó Józseffel beszélgettünk.
Nagy Feró először nem értette, miért akarják színre vinni az ő történetét.
„Mi ebben az érdekes” − ezt kérdeztem Dörner Györgytől, amikor előállt az ötlettel, de neki lett igaza − mondta a nemzet csótánya. − Nem árt, ha a mostani generációnak is van sejtése arról, ami akkor történt velünk, arról, ahogyan akkor működtek a dolgok. És hogy a művészetet semmilyen rendszer nem képes zárt határok között tartani. Ott van például a rendőrségi jelenet, ami tényleg úgy történt, ahogy a színpadon eljátsszák. Csakhogy az nagyon is valóság volt akkoriban.
A Beatrice frontembere a darabban is szerepel, és a próbafolyamatot is végigkísérte. Azt mondja, hogy a színházban az a jó, hogy minden egyszeri és megismételhetetlen.
Egy filmnél az elrontott jelenetet bármikor újra felveszik, de a színházban nincs ilyen, itt minden élőben történik, és számomra ettől sokkal izgalmasabb − mondta Feró. − Akkor és ott kell elégetni a művészet gyertyáját, nem lehet ismételni. Ez ad persze egyfajta feszültséget is, ettől lesz egyedülálló élmény a művész és a közönség számára is. Kurkó József, aki engem játszik, nagyon jól csinálja.
Kurkó József kelti életre a színpadon a legendás rocker karakterét. A színész még éppen ahhoz a generációhoz tartozik, amelyik még kapott némi ízelítőt a szocializmusból.
Annak idején rongyosra hallgattuk a Ricse-kazettákat, már miután kiadhatták − egyáltalán az első lemezeiket − mesélte Kurkó József. A koncertjeikre is eljártam, így természetesen nagyon örültem, amikor felkértek erre a szerepre. Azért azt is be kell vallanom, hatalmas kihívás olyan rocklegendát alakítani, aki a mai napig alkot.
A színész nagyon komolyan vette a felkészülést: kemény edzéseket tartott, hogy bírja majd a színpadon a fizikai terhelést, és külön énekórákat is vett, hogy a jól ismert Beatrice-nóták megfelelő módon hangozzanak el az ő előadásában is.
Nagyon nehéz Ferót alakítani, pláne úgy, hogy a próbákon is ott van, figyel − árulta el a művész. − Én pedig igyekszem ellesni minden apró jellegzetes mozdulatát, hogy az alakításom minél hitelesebb lehessen. Feró nagyszerű ember, fantasztikus gondolatokkal, szóval, nincs könnyű dolgom!
Kurkó József hozzátette, bár nem egyszerű dolog egy előadáson belül táncolni, énekelni és prózai színészként is helytállni, a próbafolyamat minden percét élvezte.
Képzeljék csak el: kissrácként rajongtam egy rockbandáért, és most egészen közelről megismerhetem azt, ami az általam hozzáférhető legenda mögött, a háttérben zajlott. Ráadásul egy igazán menő rockénekes bőrébe bújhatok.
Hát nem fantasztikus?
RICSE, RICSE, BEATRICE − ROCK HÓRUKK KÉT FELVONÁSBAN
SZERZŐ: FALUSSY LILLA
RENDEZŐ: BOZSOGI JÁNOS
KOREOGRÁFUS-RENDEZŐASSZISZTENS: SZELŐCZEY DÓRA
Premier: november 24. 19:00 Újszínház
Nagy Feró és a Beatrice zenekar története áll a rockmusical középpontjában, mely banda mostanra már rocktörténeti csemege. Nagy Feró évtizedeken keresztül folyamatosan meg tudott újulni, magas művészi színvonalon valósította meg zenei elképzeléseit. A múlt rendszerben a Beatrice a titkosszolgálat által megfigyelt együttes volt, a Történeti Levéltár dokumentumainak tanúsága szerint folyamatosan jelentettek koncertjeikről, és figyelemmel kísérték a zenekar tagjainak életét. A műben elhangzanak a Beatrice emblematikus dalai (Jerikó, Angyalföld, Nagyvárosi farkas, Motorizált nemzedék, Térden állva, Késő már), és természetesen a későbbi slágerek, mint például az Azok a boldog szép napok is.